Op weg naar Le Paradis - Reisverslag uit Buxerulles, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Op weg naar Le Paradis - Reisverslag uit Buxerulles, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Op weg naar Le Paradis

Door: Kees en Gerard

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

07 Juni 2015 | Frankrijk, Buxerulles

4 juni Ave et Auffe - Herbeumont 60 km
Vandaag een prachtige dag met strakblauwe hemel en geen zuchtje wind. Heerlijk.
Er was op de camping geen brood te koop. Ook niet in het dorp. Dus maar ontbijten met een müsli reep en wat fruit koekjes. Koffie konden we zelf maken. Dan maar zo op weg. Meteen na het dorp omhoog klimmen naar een steengroeve en vandaar over een smal pad verder. Wat volgde was een prachtig fietspad door het bos langs een riviertje. Vlak bij Daverdisse was een mooi vier sterren hotel. Gestopt voor koffie en wat eten. Simpele sandwiches of tosties waren er niet, wel een paar kleine croissantjes. Toch lekker! Verder over het pad en wat verder op een wat grotere weg. Steeds klimmen en dalen naar kleine dorpjes en weer omhoog klimmen. Ook in de dorpjes waren er geen winkels alleen af en toe een slager. Bij een ervan wat worstjes gekocht. We kwamen bij het station van Palliseul. En warempel er tegenover een mooi café. Kunnen we wat eten? Nee, de patronis er niet dus er is niets te eten. Dan maar weer een kop koffie. Een Belgisch echtpaar hoorde blijkbaar ons geklaag en kwam naar ons toe. Over twee honderd meter zit een Spar, daar kun je van alles kopen. En volgde nog een gezellig gesprek en vervolgens gingen we op zoek. Na een kilometer inderdaad een grote Spar supermarkt. Kees deed daar de inkopen voor de lunch en het avondeten. Terug weer naar de route. Iets verderop lunchten we. Daarna weer verder, opnieuw over mooie bospaden. Het wegdek was af en toe slecht met veel los liggende steentjes maar dan weer prachtig asfalt. Zo kwamen we in Mortehan langs een camping. We kunnen nog wel wat verder. 4 km verderop lag Herbeumont. De eerste camping stond vol vaste staanplaatsen en geen kantine of i.d. Weer vier km verder de volgende camping langs de rivier Semois. Ook hier veel vaste plaatsen waar bijna niemand was maar ook een mooie strook langs de rivier.verder stonden er een paar oude woonwagens op die verhuurd werden. De campingbaas was druk bezig met het verbouwen van het toilet gebouw. Ga maar ergens staan en ja, hij verkocht ook bier.
Aan het begin van de avond kookte Kees weer heerlijk: haricot verts, in de koekenpan gebakken aardappelgratin en lekker uitgebakken speklapjes. Heerlijk. Iets later barstte de hardrock muziek los afkomstig van de installatie van een oude hippie, die hier een vaste plaats heeft. Hoe lang dat duurt?

5 juni Herbeumont naar Montmedy 45 km
Met het vooruitzicht dat we direkt het dal uit moesten klimmen(10 %) begonnen we de dag vol goede moed aan het laatste gedeelte door de Ardennen. Ook dit gedeelte blijkt weer bijzonder mooi om door heen te fietsen. Afwisselend bos, landbouw, heuvels, rievieren en oude dorpjes waar niets is te krijgen. In Florenville dronken we koffie en deden de inkoop voor de lunch. Een mooie afdaling bracht ons bij de Abdy brouwerij Orval, waar mensen dozen vol bier in hun auto laadden, helaas was er geen plek voor bier op onze fietsen, maar wel gezegend koud water. In het kerkdorp Avioth waar voor twintig huizen en een paardekop een zeer grote basiliek staat, zo groot als onze Sint Jan. De temperatuur liep weer op boven de dertig graden en we besloten daarom in Montmedy te stoppen. Boven aan de berg was de camping, het dorp honderd meter lager. Om zes uur op zoek naar een restaurant, maar even vergeten dat we in Frankrijk zijn, waar de restaurants pas om zeven uur open gaan. Om negen uur weer terug lopen naar de camping via een binnendoor weg slechts 20% omhoog, hierdoor hoorden wij het onweer alleen in onze dromen.

6 juni Montmedy naar Verdun 62 km plus 12 km twee keer tour Verdun
De beheerder van de gemeente camping zou van half acht tot acht uur aanwezig zijn. Toen hij om vijf over acht er nog niet was besloten we te vertrekken. Het ontbijt gebruikten wij op de trappen van de mairie, na inkopen gedaan te hebben bij bakker en kruidenier. Gelijk ook de lunch ingekocht. De weg voerde om de heuvel van Montmedy, met daarop de citadelle, heen. Over een rustig weggetje door heuvels en dalen. Daarna een paar keer flink klimmen maar gelukkig onder de bomen door. Na een heerlijk snelle afdaling het dal van de Maas in, kwamen we aan in Vilosnes. Vervolgens via het dal naar Verdun. Als eerste reden we naar de camping. Een mooie plek op een goed geoutilleerde camping ( dus met bar, winkel, zwembad enz.). Daarna op de fiets Verdun in voor een tour aan de hand van de plattegrond gekregen op de camping. Verdun bleek een mooi gelegen stad met echte stadsallures. Mooie mensen, mooie gebouwen en een boulevard langs de Maas. Ook een forse citadellen en vele herinneringen aan vooral de eerste wereldoorlog. Al met al een leuke stad om te bezoeken en te verblijven. Na de inkopen voor het avondeten gedaan te hebben, terug naar de camping. Kees kookte weer eens een verrassingsmenu. Fantastisch!! 's-Avonds de stad in om de finale van de championsleague te bekijken. Aan een tafel met een Nederlands echtpaar konden we de wedstrijd volgen. Lekker buiten bij een café aan de boulevard langs de Maas. Verdiend won Barcelona. Daarna terug naar de camping voor een korte nacht.

7 juni Verdun - Buxerulles 48 km.
Vandaag een niet zolange fietstocht, omdat we het reisschema wat hebben veranderd.
Elk nadeel heeft ook voordeel en we gaan kamperen bij Le Paradis een kleine camping onder de boomgaard.
Deze camping had Gerard op zijn verlanglijst staan en we vervullen graag wensen van elkaar.
Na een achteraf wat te duur ontbijt op de camping, vertrokken we om negen uur richting de vallei van de Maas.
Een heerlijk zonnetje en licht briesje op onze bol fietsten we door een verlaten landschap met alleen korenvelden en verder niets. Het licht glooiende terrein is een lust om door te fietsen. Na 15 km was het bier van de vorige avond op en moesten we die bijvullen met koffie, maar de meeste dorpen op deze zondag waren nog stiller dan stil.
Zomaar in het gehucht Ancemont een bakker met ook nog koffie. De Fransen waren even vriendelijk als altijd en sommige staken ook nog verhalen af die we niet altijd begrepen.
De laatste klim naar de camping was niet al te moeilijk (hoogte verschil 200 meter) over acht km. Klokslag een uur op de camping Le Paradis een oase van rust en zeer vriendelijke mensen uit Holland.
Tent opzetten, biertje, praatje, was doen en zwemmen net vakantie.
Vanavond een heerlijk diner verzorgd door de vrouw des huizes, dit omdat we al jaren ons laten verwennen op de zondag.

• 07 Juni 2015 - 18:09

Gerard En Marian Van Eeden:

Weer een prachtig geschreven verslag met een aantal mooie foto's. Geniet nog even van Le paradis en hopelijk morgen weer gezond op pad!

• 07 Juni 2015 - 19:16

Jan:

Hoi Kees& Gerard,
    gaat zo te lezen goed met jullie, hou het vol, en veel plezier,
    we genieten nog wel ff in Turkije,

gr Jan en 10eke

• 07 Juni 2015 - 21:56

Joke:

Hoi lieve mannen,
    Oh die laatste camping lijkt me heerlijk!! En er wordt voor jullie gekookt. Super. Waar is die foto Kees die je stuurde van in het zwembad? Oh koffieapparaat doet het niet meer en Kees wat zit je nu ver weg.....
    Liefs joke

• 08 Juni 2015 - 11:48

Theo Van Wegen:

Hoi Gerard en Kees,

De eerste verhalen zijn als vanouds. In Hoogland is de 4-daagse goed verlopen met op de laatste avond een forse regenbui als leuke afsluiter. Maar daar heb ik weinig last van ondervonden. Zondag heb ik de halve marathon van amersfoort gelopen in een stralend zonntje terwijl jullie je lieten verwennen. Wat ik me daar dan ook bij voor moet stellen. Wellicht sambal bij, hoewel dat in Frankrijk een andere benaming zal hebben. Ik hoop dat jullie mooi weer houden en leuke verhalen het net op slingeren.

Groetjes Theo

• 08 Juni 2015 - 12:56

Anna:

Zoo jongens, wat een mooi verslag.hou gezellig vol en Kees als jullie hier in Cubelles komen mag jij koken

• 08 Juni 2015 - 20:21

Jasper,Liesbeth En Jonas:

Hoi Pap en Gerard,

wat een mooie foto's en leuke plekjes weer :)
    geniet ervan!

groeten Liesbeth, Jonas en Jasper

• 09 Juni 2015 - 16:42

Mijke:

Ha die pap en Gerard!

Goed bezig! Gelukkig zijn jullie de Ardennen uit en hebben jullie ook beter weer om in te fietsen :) Succes met de rest van de route!

Groetjes Mijke

P.S. Mama is wel een beetje van de leg van het kapotgaan van de koffiemachine hoor ;) Geen handige technicus in huis om het te maken helaas!

• 09 Juni 2015 - 21:41

Daphne:

Hi pap en kees!!

Lees jullie verhalen weer met veel plezier. Petje af voor wat jullie allemaal al gefietst hebben en al die klimpartijen. Maar lees ook het plezier en de lol die jullie hebben. Ga zo door! !

Kus van ons

• 11 Juni 2015 - 20:59

Jan Van Schuilenburg:

eindelijk de site kunnen openen en het verslag lezen. geweldig wat jullie doen hoor, hoop dat het weer een beetje meezit. houd vol en veel plezier. Jan