Traningsweek 4 - Reisverslag uit Hoogland, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Traningsweek 4 - Reisverslag uit Hoogland, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Traningsweek 4

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

29 Juli 2008 | Nederland, Hoogland

Maandag 28 juli Rondje Nijkerk, Flevopolder, Huizen, Eemnes en Hoogland Noord totaal 55 km
Voor het eerst hebben we gefietst na de middag en met het vooruitzicht dat we oostenwind hadden, kozen om de dijk om het Gooimeer vanaf Nijkerk te fietsen. Het kost veel moeite om in deze temperatuur te fietsen en hebben meerdere keren gestopt om te drinken en om op adem te komen. De eerste koffiebreak was op de Eemhof na 25 km en we werden welkom geheten door Heidi, die ons ook nog vertelde wat we allemaal in die week op de Eemhof konden doen, Maar helaas we moesten weer verder om aan onze kilometers te komen. Met de oosten wind in de rug gingen we op weg naar de Hollandsebrug en kregen onze eerste haarspeldbocht voor de kiezen. Moeiteloos beklommen we de Hollandsbrug om daarnaar door een zeer fraai polder landschap bij Eemnes te rijden, via de pont die werd bediend door kinderen. Dit was helaas niet de juiste route maar wat wil je als je geen kaart bij je hebt. De laatste kilometers richting Hoogland waren voor ons erg lastig, maar met in het vooruitzicht dat we een pilsje gingen drinken in De Plank kwam alles toch nog op zijn pootjes terecht.
Onze training is te volgen via Google Maps onder de link.

Dinsdag 29 juli Landschapsroute: Amersfoort, Stoutenburg, Barneveld, Lunteren, De Glind, Leusden, Amersfoort, Hoogland. (48 km)
Deze route is ons aangereikt door de fiets-tennisclub van Janja cs. Gelet op de zware rit van gisteren hebben we vandaag ons tempo wat aangepast: gemiddeld 1 km langzamer dan gisteren.
De tocht voerde over mooie rustige weggetjes, mooi omzoomd door bomen en prachtige doorkijkjes in het landschap.Bij de molen Den Olden Florus lasten we een korte rustpauze in met water en sultanas. En met een heerlijke banaan meegenomen door Kees. Daarna lekker doorgetrapt tot Barneveld waar we bij bakker Bart genoten van een kop koffie (Gerard), een kop thee (Kees) en een panini hete kip (beiden). Bij het vertrek uit Barneveld verloor Gerard zijn oriëntatiegevoel, maar Kees hield ons op de juiste weg. In de richting rijdend van De Glind bevonden we ons opeens op het grondgebied van de gemeente Lunteren, waar de Walderveense Molen vrolijk voor de Prins stond te draaien. De molenaar nodigde ons uit voor een privé rondleiding door de molen. Via een paar erg nauwe trappetjes kwamen we eerst op de ballustrade van de molen en daarna bij de molenstenen. De molenstenen waren los van elkaar gehaald voor onderhoud. De molenaar vergastte ons op een paar kernachtige spreekwoorden zoals:
Voor de Prins draaien (zonder graan te malen; dit gezegde stamt uit de 80-jarige oorlog toen de molenaren van Den Briel tijdens het beleg van de Spanjaarden de molens lieten draaien om zodoende de vijand het idee te geven dat er nog voldoende graan in de stad was);
Wie eerst komt, die eerst maalt.
De boer die het eerst in de molen was met zijn graan, werd als eerste door de molenaar geholpen. Dit gezegde wordt gebruikt om aan te duiden de eerste voorrang heeft.
Hij heeft een klap van de molenwiek gehad.
Hij is niet goed bij zijn verstand.
Letterlijk: ‘t is of hij door een slag van de molenwiek zijn verstand heeft verloren.
Hij werkt als een molenpaard.
Hij werkt erg hard.
Na een kleine donatie in de daarvoor bestemde bus vertrokken we richting de Glind. Onderweg begon het zachtjes te regenen, maar na 10 minuten hield dit weer op. Na De Glind richting Leusden en deels langs het Valleikanaal, door Amersfoort en langs het tolhuisje aan de Bloemendaalsestraat weer terug naar Hoogland.

Onze training is te volgen via Google Maps onder de link.

Donderdag 31 juli : Hoogland, De Birk, Soesterberg, Zeist, Bunnik, Fort Rhijnauwen, Utrecht, Oud Zuilen, Maarssen, Breukelen, Breukeleveen, Nieuw-Loosdrecht, Vliegveld Hilversum, Hollandse Rading, Lage Vuursche, Pijnenburg, Soest, Coelhorst, Hoogland: 81 km, gemiddeld 17,6 km, zuivere rijtijd 4uur en 37 minuten.
Vandaag hebben we een speciaal door Kees ontworpen route gereden, de Jezus-route. De route is vernoemd naar de uit Valencia afkomstige vriend van Marjolijn. Vandaag reed Jezus met ons mee, om zodoende ook iets van de outback van Nederland te zien. Het was vandaag toch wel warm, meer dan 30 graden. Daarom hebben we bewust wat rustiger gereden.
Vertrokken uit Hoogland reden we via De Isselt richting Soest. Bij het Witte Huis reden we Birkhoven binnen. Daarna richting Soesterberg waar we bij het vliegtuigmuseum onze eerste stop hadden. Korte tijd hebben we rond gekeken bij al die mooie oude jagers en andere vliegtuigen.
Daarna weer vlug het bos in via een door Kees ontdekt weggetje, nou ja meer een paardenpad, de Weg zonder Eind. Toch eindigde dit weggetje in Zeist waar we over de Slotlaan naar het Slot van Zeist toereden. Daarna richting Bunnik en Fort Rhijnauwen. Echt een heel mooi stukje natuur zo vlak bij Utrecht. Langs het stadion van FC Utrecht reden we Utrecht binnen. In korte tijd loodste Kees ons naar het Centrum waar we voor het postkantoor op de Neude lekker koffie en thee hebben gedronken.
Via de Oude Gracht bereikten we de Vecht. Na enige tijd kwamen we over het Zandpad waar het opeens veel drukker was met het autoverkeer. Volgens Jezus was dit het red boat district van Utrecht. Na het Zandpad ging het richting Oud Zuilen en Maarssen. In Maarssen hebben we bij de plaatselijke AH onze lunch ingekocht, die we op een schitterend plekje in de schaduw aan een steigertje bij de Vecht hebben opgegeten. Ondertussen konden we genieten van de vele bootjes die langsvoeren. Daarbij viel het op dat iedereen vrolijk naar ons zwaaide.
Na de lunch reden we langs de hier al erg mooie buitenplaatsen richting Breukelen en Breukeleveen. Vooral langs de Loosdrechtse plassen was het erg warm. Ook omdat we hier onbeschut tegen de zon fietsten. Vanuit het water klonken vrolijke zwemgeluiden. Na Nieuw Loosdrecht reden we richting Hollandse Rading. Gelukkig begonnen hier de bomen weer en na Hollandse Rading zelfs het koele bos. In Lage Vuursche hebben we nog even genoten van een koele ijsthee. Daarna door het bos van Pijnenburg naar Soest. Toevallig kwamen we in Soest langs het kantoor van Purple Proof.( http://www.purpleproof.nl) We konden het niet laten om ook daar even wat te genieten van de airco in het kantoor van Marjolijn. Ook hier dronken we nog wat water en vruchtensap. Daarna verder door Soest en richting de Eem. Via de nieuwe fietsbrug over de Eem, waar veel jongens lekker vanaf sprongen in het blijkbaar koele water, bereikten we de Coelhorsterweg. We konden ditmaal de verleiding van De Plank weerstaan en bereikten snel De Gerstekamp.
Voor Jezus een prestatie van formaat, omdat hij vrijwel ongetraind en op

• 29 Juli 2008 - 10:20

Daniel:

HOi Kees & pap.

Ben eigenlijk aan het werk, maar kwam via me mail toch even op jullie site terecht. Keep it Up ! En nog veel fietsplezier samen, zal de site regelmatig raadplegen ;)... Ga nu weer aan het werk...

Gr. Dani..

• 29 Juli 2008 - 10:22

Ella:

Hee lieverd wat ben je goed bezig stoer
    Beso Ella

• 29 Juli 2008 - 19:45

Henri & Machteld:

vanuit een zonnig en heerlijk Zeeland wensen wij jullie heel veel voor plezier en straks een goede reis.
    Take care, chaio

• 29 Juli 2008 - 20:02

Marjolijn:

Jeetje joh, het lijkt net of jullie al onderweg naar Rome zijn!! En wat een professionele spullen hebben jullie allemaal, ziet er goed uit hoor!! Succes met het trainingsplan:)
    Kus Marjolijn

• 30 Juli 2008 - 12:48

Nienke:

Hey Kees en oud-buurman/surrogaatpapa Gerard!

Wat zijn jullie goed bezig! Ik vind het echt een superleuk idee!

Ik kan jullie ook aanraden om een keer richting Loosdrecht te fietsen (via soestdijk en hilversum). Dan kom je ook weer leuke bosrijke stukken tegen.

Wat zullen jullie straks strak in je vel zitten! Hopelijk herkennen we jullie nog terug ;-)
    Maar...kunnen we jullie dan niet ophalen op Schiphol? Dan maar ergens anders een finish maken ;-)

Groetjes Nienke

• 01 Augustus 2008 - 07:11

Nico :

Heren,

leuk idee maar realiseer je dat met een prijs van twee fietstassen al een retour ticket hebt bij transavia: zie hieronder

heenvlucht
    vrijdag 22 augustus 2008
    vluchtnummer: HV 6035
    van: Rotterdam
    vertrek om 07:00 u (lokale tijd)
    naar: Rome (Fiumicino)
    aankomst om 09:10 u (lokale tijd)

ticket 1 volwassene:€ 65,00belastingen en toeslagen€ 74,00luchthavenveiligheids- toeslag€ 10,00vliegbelasting€ 11,25passagiers-servicetoeslag€ 13,25brandstoftoeslag€ 39,50totaal heenvlucht: € 139,00

terugvlucht
    donderdag 2 oktober 2008
    vluchtnummer: HV 6036
    van: Rome (Fiumicino)
    vertrek om 09:55 u (lokale tijd)
    naar: Rotterdam
    aankomst om 12:15 u (lokale tijd)

ticket 1 volwassene:€ 65,00belastingen en toeslagen€ 50,92bagagescreeningstoeslag€ 2,05locale overheidsbelasting€ 2,50instapbelasting€ 5,06veiligheidstoeslag€ 1,81brandstoftoeslag€ 39,50totaal terugvlucht: € 115,92

administratiekosten: € 4,00€ 258,92

Gr,